Mestá nedokážu zostaviť svoje rozpočty na rok 2025
1. októbra 2024
Ministerstvo financií SR pripravilo konsolidačné opatrenia, ktoré negatívne ovplyvnia aj samosprávy. Únia miest Slovenska (ÚMS) sa preto listom obracia na rezort financií a žiada ho o chýbajúce informácie, ktoré sú nevyhnutné k zostaveniu rozpočtov miest pre rok 2025. Rozumieme potrebe konsolidácie, ale považujeme za potrebné pripomenúť, že samospráva sa vždy správala zodpovedne a vznik súčasných problémov nemohla ovplyvniť.
„Predpokladáme, že v krátkej dobe sa doriešia otvorené otázky o celkovej štruktúre konsolidačných opatrení a dôjde k príprave zákona o štátnom rozpočte pre rok 2025. Zostavenie rozpočtu v mestách bude zložité, priestor pre zvyšovanie vlastných príjmov samosprávy je obmedzený, preto bude možné zostaviť rozpočty v mestách pre rok 2025 a riešiť vzniknutú situáciu len pomocou zo strany štátu,“ upozorňuje prezident ÚMS, Richard Rybníček.
Najzávažnejšie budú vplyvy na výdavky samosprávy z dôvodu očakávanej inflácie, plnenie mzdových záväzkov z dôvodu rastu minimálnej mzdy a vyplatenia mimoriadnej odmeny všetkým zamestnancom vo výške 800,-Eur. Navrhované konsolidačné opatrenie, akým je napríklad zmena vo výške dane z pridanej hodnoty, či dane z finančných transakcií, vyvolá zvýšenie potreby prostriedkov na dofinancovanie projektov z Plánu obnovy a odolnosti a Programu Slovensko. Dôsledkom bude obmedzenie investícii a čerpanie európskych zdrojov, ale najmä, ohrozenie poskytovania bežných služieb občanom.
ÚMS zároveň žiada MF SR o prijatie nasledovných opatrení pre rok 2025:
1. Zvýšiť sumu dotácie na úhradu nákladov na prenesený výkon štátnej správy – prioritne v nedofinancovaných oblastiach ( stavebné konanie, bytová politika a pod.) - minimálne o 15 %
Prenesený výkon štátnej správy vo viacerých oblastiach financujú samosprávy nad rámec poskytnutých dotácii. Jednotkový príspevok sa nezvyšoval niekoľko rokov a v súčasnej finančnej situácii túto záťaž nebudú môcť samosprávy ďalej znášať. Dotácie súčasne podliehajú zúčtovaniu, preto v prípade, žeby z akýchkoľvek dôvodov nedošlo k ich reálnemu vyčerpaniu, budú vrátené poskytovateľovi, štátu.
2. Ponechať časť podielu dane s príjmov právnických osôb samospráve minimálne vo výške záväzkov samosprávy vyplatiť mimoriadne odmeny zamestnancom
Povinnosť vyplatiť odmeny zamestnancom verejnej správy je záväzok dohodnutý medzi štátom a odbormi, napriek nesúhlasu zástupcov samosprávy. Samospráva nemá finančné prostriedky na plnenie týchto záväzkov dohodnutých treťou stranou.
3. Znížiť mieru spolufinancovania projektov z Programu Slovensko zo súčasných 8 % na pôvodných 5 % platných pre staré programové obdobie
Samospráva nie je platiteľom DPH a zvýšená DPH, ktorú platí, je príjmom štátu. Zníženie miery spolufinancovania by čiastočne kompenzovala zvýšenie DPH aspoň pri investičných projektoch z programu Slovensko. Zastavenie procesu čerpania európskych zdrojov by sa súčasne premietlo do zníženia rastu stavebnej produkcie a nepriamo by ovplyvnilo hospodársky rast.
4. Ponechať ďalej možnosť využívať prostriedky rezervného fondu na krytie bežných výdavkov samosprávy aj pre rok 2025
5. Zvýšiť správne poplatky za úkony, ktoré vykonáva samospráva a sú príjmom samosprávy
Problémy financovania samosprávy riešime každoročne na konci roka pri príprave štátneho rozpočtu. Finančná situácia je nepredvídateľná a ovplyvňuje aj možnosť strednodobého plánovania rozvoja našich miest. Veríme, že rok 2025 je rokom prechodným a už jeho začiatkom sa vytvorí priestor pre prípravu zmien zákonov potrebných pre zvýšenie možnosti vlastných príjmov samosprávy. Ide najmä o novelizáciu zákona o dani z nehnuteľnosti, na ktorej už Ministerstvo financií SR pracovalo, kde sme pripravení na diskusiu.
Súčasne považujeme za nevyhnutné začať diskusiu aj o reforme financovania samosprávy a celkovej samosprávnej reforme, ktorá je nevyhnutným predpokladom pre efektívne a optimálne využitie finančných prostriedkov samosprávy, čo má priamy vplyv na život obyvateľov našich miest. ÚMS je pripravená na spoluprácu na odbornej a partnerskej úrovni.